fbpx

Spilletider og Billetter

Samtaler om byforståelse, vol. 2 – sykkelsafari

20.08.24 kl. 14:00 – 16:30Samtaler om byforståelse, vol. 2 – sykkelsafariFredrikstadSentrum/ Sellebakk /BegbyPåmelding

Samtaler om byforståelse, vol. 2 – kveldssamtale

20.08.24 kl. 18:00 – 20:30Samtaler om byforståelse, vol. 2 – kveldssamtaleFredrikstadRebellhuset, Trosvikstranda 9Påmelding

Samtaler om byforståelse

Hvordan kan vi forstå, lese og snakke om byen vår? Østfold Internasjonale Teater og Alexandros Mistriotis inviterer i 2024 til arrangementserien Samtaler om byforståelse. 20. august kan du være med på både sykkelsafari i Fredrikstad sentrum, og samtale om hvordan bilen har endret byen.

Byer blir stadig viktigere og stadig mer komplekse, noe som gjør det stadig vanskeligere å delta i utviklingen av dem. Hvordan snakker vi om byens og byens byggeklosser, uten å begrense diskusjonen til en mindre gruppe?

Samtaler om byforståelse er en utforskende arrangementserie for alle som er interessert i omgivelsene rundt seg, i Fredrikstad og i stedsutvikling. Vi legger vekt på at arrangementene skal være tilgjengelige både for spesialister og ikke-spesialister.

Samtaler om byforståelse, vol. 2:
Hvordan har bilen endret Fredrikstad?

Med Ulrik Eriksen og Erling Gunnufsen

Tirsdag 20. august inviterer vi til en leken, men samtidig seriøs utforskning av hvordan bilen har forandret Fredrikstad i løpet av det siste halve århundret. Hvordan kan vi «lese» dette i bybildet, både sentrum og i omkringliggende boligfelt?

Som forberedelse til samtalen legger vi først ut på en sykkelsafari i Fredrikstad sentrum og Sellebakk. Deretter samles vi igjen på Rebellhuset til presentasjoner og samtale i en gemyttlig setting. (Arrangementene er gratis, og det er mulig å delta på bare det ene eller det andre.)

14:00-16:30
Sykkelsafari!

Oppmøtested: Rebellhuset, Trosvikstranda 9, Fredrikstad
Maks antall deltakere: 20
Gratis, påmelding

Ta med deg din egen sykkel, og få en uvanlig, guidet tur i lokalsamfunnet! Safarien begynner i sentrum, der vi gransker ulike oppfinnelser som har endret trafikken slik vi kjenner den i dag. Deretter tar vi syklene på byfergen en kort tur oppover elven. Neste del av reisen går gjennom Sellebakk og Begby. Det ene er et boligområde som er utviklet for et samfunn uten privatbiler. Det andre avslører design- og prioriteringer i et bil-sentrisk samfunn – fra to forskjellige tidsepoker. Underveis vil vi finne flere oppfinnelser som ble inspirert av bilens behov. Dette tegner til å bli et underholdende eventyr!

NB: Det forutsettes at du har egen sykkel. Vi beveger oss i et avslappet tempo med flere korte stopp underveis. Det er tre beskjedne bakker der det er mulig å gå av sykkelen hvis det er hensiktsmessig. Ta med en vannflaske og kle deg etter været!

18:00- 20:30
Hvordan har bilen endret Norge og Fredrikstad?

(og hvorfor er det så vanskelig å reversere?)

Sted: Rebellhuset, Trosvikstranda 9, Fredrikstad
Maks antall deltakere: 40
Gratis, påmelding

Kveldens samtale på Rebellhuset innledes med presentasjoner fra forfatter Ulrik Eriksen og byplanlegger Erling Gunnufsen, som vil vise hvordan bilen former samfunnet, både fra et konseptuelt og praktisk perspektiv, og fra offentlige planleggings- og reguleringsprosesser. De vil by på eksempler både fra den nasjonale utviklingen og lokalt i Fredrikstad.

Vi ønsker også å se nærmere på de store spørsmålene: Hva skal til for å virkelig avvenne samfunnet fra bilavhengigheten? Hva kan muliggjøre en slik radikal transformasjon? Og hvordan kan potensielle forbedringer implementeres på en måte som ikke favoriserer de som har, fremfor de som ikke har?

“Det finnes politiske mål om å stoppe veksten i biltrafikken, men i vår by er bilandelen fortsatt høy. Jeg tror det er vanskelig å finne tilsvarende politiske miljømål som er så dårlig forankret i befolkningen (og i byråkratiet).” – Erling Gunnufsen

Deltakere

Ulrik Eriksen (f. 1974) har siden 2005 jobbet som frilansskribent, blant annet i Dagbladet og Dagens Næringsliv. Siden 2009 har han vært Morgenbladets faste filmkritiker, og han er også fast nettspaltist i Morgenbladet, der han skriver om samferdsel og bilkultur. I boka Et land på fire hjul: Hvordan bilen har erobret Norge viser hanhvordan innførselen av bilen har hatt dramatiske konsekvenser for norsk by- og tettstedsutvikling.

Erling Gunnufsen (f. 1958) har nylig gått av som seniorrådgiver for bærekraftig samfunnsutvikling i Fredrikstad kommune. Han har gjennom sitt yrkesaktive liv jobbet med offentlig planlegging og bærekraftig ressursforvaltning både i stat, fylke og kommune, samt i privatsektoren. Den nyslåtte pensjonisten hadde sin oppvekst på Sellebakk, og har mye å fortelle om lokalsamfunnet som på 60 og 70-tallet var lagt opp til et liv uten bil. 

Kunstner Alexandros Mistriotis og ØIT kurator-produsent James Moore vil være vertskap for samtalen.

Hvorfor Samtaler om byforståelse?

Gjennom arbeidet med Alexandros Mistriotis byvandring The Reception har ØIT blitt oppmerksomme på behovet for å sette søkelys på «urbane leseferdigheter». Gjennom tre Samtaler om byforståelse vil vi sammen med ulike fagpersoner se nærmere på byens byggeklosser; alt fra offentlige torg til vår kollektive hukommelse om stedet vi bor på.

Vi har også blitt svært oppmerksomme på bilens betydning for byens og samfunnets utforming – historisk, i dag og i overskuelig fremtid. Derfor velger vi å vie ett av våre tre arrangementer til å stille spørsmål om dette.

Fredrikstad kommune arbeider for tiden med sin gatenett- og gatebruksplan. Et viktig mål er å gjøre det enklere for innbyggerne å gå, sykle og reise kollektivt. Dette gjør Fredrikstad til et godt «case study» for miljø- og transportøkonomiske utfordringer av nasjonal og internasjonal betydning.

Både sykkelsafarien og samtalen har koblinger tilbake til Samtaler om byforståelse, vol. 1 i mars.

Relevante fakta

  • 88 prosent av de som er myndige i Nedre Glomma eier eller disponerer bil. Dette er høyere enn landsgjennomsnittet (84 prosent).
  • 41 prosent i Nedre Glomma oppgir at de har svært god eller god tilgang til kollektivtilbudet der de bor. Det er lavest i hele landet.
  • I Fredrikstad benytter 71 prosent bilen (enten som sjåfør eller passasjer) ved daglige reiser.
  • 8 prosent reiser kollektiv i det daglige i Fredrikstad. Til sammenligning reiser 33 prosent kollektivt i Indre Oslo.
  • Nesten like mange i Oslo som Nedre Glomma har tilgang til bil på reisedagen, men langt flere i Fredrikstad bruker bilen.
  • 82 prosent i Fredrikstad har tilgang til gratis parkering hos arbeidsgiver.
  • Veldig mye av bilkjøringen i Fredrikstad er såkalt småkjøring. Mer enn hver fjerde jobbreise er på mindre enn tre kilometer.

Kilder: Reisevaner i Oslo og Viken 2918/2019 og Reisevaner i de sju største byregionene

Relevante lenker

Les også

>> Les kunstkritiker Arve Røds omtale av The Reception i Moss i 2018
>> Hva er The Reception egentlig? Les Rami Maktabis refleksjoner her
>> Artistic Acupuncture – kunstneriske metoder i arbeid med byutvikling
>> In Search of Democracy 3.0; Vi tegner dine tanker om fremtidens Fredrikstad

Innhold

    Relaterte artikler

    Relaterte artikler