fbpx

Spilletider og Billetter

The Sound and The Silence – Espen Sommer Eide

16.02.24 kl. 13:30 – 15:30The Sound and The Silence – Espen Sommer EideFredrikstadØstfold Internasjonale TeaterPåmelding

The Sound and The Silence – Artist presentations

16.02.24 kl. 15:30 – 19:15The Sound and The Silence – Artist presentationsFredrikstadØstfold Internasjonale Teater, Dokka 3AÅpent hus

The Sound and The Silence – Jam

16.02.24 kl. 20:00 – 22:00The Sound and The Silence – JamFredrikstadØstfold Internasjonale Teater, Dokka 3AÅpent hus

The Sound and The Silence – Maja Osojnik, del 1

17.02.24 kl. 10:00 – 13:00The Sound and The Silence – Maja Osojnik, del 1FredrikstadØstfold Internasjonale TeaterPåmelding

The Sound and The Silence – Maja Osojnik, del 2

17.02.24 kl. 12:00 – 13:00The Sound and The Silence – Maja Osojnik, del 2FredrikstadSkogenPåmelding (ekstraplasser)

The Sound and The Silence

Bli med på internasjonalt fagseminar viet utforskning av lyd i et scenografisk perspektiv, arrangert av fremtidens scenekunstnere!

Våren 2024 vil masterstudenter ved Akademi for scenekunst presentere tre ulike seminarer på Østfold Internasjonale Teater. Dette seminaret er arrangert av masterstudentene i scenografi og utforsker lyd i et scenografisk perspektiv. Les mer om det andre seminaret, arrangert av master i performance her!

Lisa Birkenbach, Solveig Ylva Dagsdottir og Irina Komissarova er masterstudenter i scenografi ved Akademi for scenekunst, Høgskolen i Østfold. Med arrangementet «Lyden og stillheten» har de kuratert og invitert fire kunstnere fra ulike europeiske land til å utforske og diskutere fenomenet lyd gjennom scenografiske perspektiver.

Lyd og rom

Scenografi, som altfor ofte reduseres til det visuelle, handler mye om akustikk, lyder og lydlandskap av alle slag, og spiller en viktig rolle i etableringen av ulike atmosfærer og situasjoner. Men i likhet med lukt, er lyd et undervurdert verktøy for å skape og forme rom, mener studentene.

Hvordan kan de komplekse relasjonene mellom rom og lyd oppleves? Hvor subtil kan en lyd være før den ikke lenger er hørbar? På hvilke konkrete måter påvirker lyder vår oppfatning av atmosfæren i et rom? Hvordan endrer forandring i akustiske kvaliteter den samme oppfatningen?

For å finne svar på disse spørsmålene har studentene invitert fire gjester fra ulike kunstfelt, som hver vil holde en presentasjon av sin kunstneriske praksis og en kort workshop eller utforskningsarbeid. Fredagens sesjon avsluttes med en felles jam!

Deltakelse er gratis, men det er begrenset antall plasser og du må registrere deg for å bli med. Se lenker til de enkelte sesjonene under. NB! Seminaret foregår på engelsk.

Arrangementet er et samarbeid mellom Akademi for scenekunst og Østfold Internasjonale Teater, og er ett av tre seminarer som arrangeres våren 2024. 

PROGRAM 

Fredag 16. februar

13.30-15.30 Øvelser i fjernlytting av Espen Sommer Eide

Espen Sommer Eide har i sin praksis som lydkunstner de siste årene utforsket mulighetene for å gjøre opptak over store avstander, tidshorisonter og frekvensspektra, noe som er mindre vanlig i feltopptak av lydlandskap. Disse metodene utfordrer grensene for menneskelig hørsel og stiller spørsmål ved vårt ståsted som subjektive lyttere. I sitt bidrag til dette seminaret vil han introdusere oss for disse opptaksmetodene, og presentere resultatene av opptak gjort over en måned i Fredrikstad i en kollektiv lytteøvelse. En kunstig intelligens-modell vil bli trent opp basert på lydmaterialet som er samlet inn i Fredrikstad, og vil også delta i lytteøvelsen. 

Arrangementet finner sted på ØIT og er universelt tilgjengelig.
Begrenset antall deltakere, vennligst meld deg på via denne lenken:
https://nettskjema.no/a/386765

15.30 Dørene åpnes
Kaffe og myk start i foajeen.

16.00-19.15 Presentasjoner

av Maja Osojnik, Espen Sommer Eide og Eugenijus Sabaliauskas & Paulius Kilbaukas

19.15-20.00 Snareoscope av Eugenijus Sabaliauskas & Paulius Kilbauskas

Eugenijus Sabaliauskas & Paulius Kilbauskas’ kommende nedskalerte installasjon «Snareoscope» på seminaret «The Sound and The Silence» blir en tankevekkende utforskning av forholdet mellom rom og lyd. Kunstnerne vil inkorporere trommer i en lysinstallasjon, noe som ytterligere utfordrer grensene for sanseinntrykk. Ved å utforske spørsmål om lydens innvirkning på vår oppfatning av atmosfære og den transformerende kraften i akustiske tegn, tar de sikte på å utfordre vår forståelse av rommet og dets relasjon til den auditive opplevelsen.

Suppe og drikke serveres i foajeen.

20.00-22.00 Improvisert jam

Jam med de inviterte kunstnerne.
NB! Det vil bli brukt strobelys under arrangementet.

23.00 Avslutning

Lørdag 17. februar

Exposition #01.01, A Postcard to an Abandoned Home av Maja Osojnik

En lydinstallasjon for 9 høyttalere, komponert for skogen i Meiernigg (stedet der Mahlers komponisthus ligger) / En stereoversjon for Plečnik House Ljubljana (2023)

En skog. Et sted for forvandling og forandring. Et grenseområde mellom denne verden og det hinsidige. En lunge. En livseliksir. Et grønt hus fullt av lag. Et tilfluktssted. En stillhet som ikke er stille. 

«Det finnes ikke noe slikt som stillhet.»
John Cage 

Da den første covid-nedstengningen i Wien ble beordret i mars 2020, la det seg en stillhet over byen, som om skogen med sine egenskaper spredte seg gjennom gatene, over husblokkene. Denne stillheten ga mulighet til selvrefleksjon, til dagdrømmeri. Hørselen fikk igjen en sanselig mulighet. Den trengte ikke hele tiden å blokkere ut, filtrere, en bakgrunnsstøy, men kunne oppfatte oppmerksomt og erkjenne at stillhet er nødvendig for å innse at det ikke finnes stillhet. Når man ikke lenger trenger å lytte eller tenke seg bort, kan man begynne å lytte. Byen var knyttet til skogen.

På samme måte som Rauschenbergs «White Painting» refererer verket til den gjenvunne oppfatningen av stillhet. Det handler om de subtile endringene i lyd. Gjennom skyggelegging, mikroskopiske avvik, overganger, lag, fremmedgjøring av det opprinnelige, retter verket oppmerksomheten mot essensen av det som er der, det som finnes på stedet. Komposisjonen er en slags dreieknott, en membran som på en svært sensitiv måte setter endringer i fokus og som prøver å justere skarpheten igjen og igjen for å fange miljøet, stedets lydnatur. En pas de deux mellom natur og cyborg.

Med lydkomposisjonen «Exposition #01» skaper Maja Osojnik en musikalsk oversettelse av et lydkart over dette spesielle stedet. Komposisjonen overskriver, strekker, fremmedgjør og akustisk kamuflerer den lokale naturen. Feltlydopptakene er manipulert, redusert, filtrert og tonalt endret på ulike måter. Musique Concrète Reverse – Blokker av naturlyder byttes ut, tolkes av lyden av musikkinstrumenter og overføres til et musikalsk språk. Ved å spille av de digitaliserte delene skapes en ny lydarkitektur på toppen av det naturlige lydbildet.

Denne delen av seminaret har to deler:

10.00-13.00:  Del 1

13 deltakere inviteres til å delta i en miniworkshop om hvordan man leser og lager et grafisk partitur. Til denne delen blir du bedt om å ta med noe som skaper lyd, alt fra et musikkinstrument til noe som bråker. 

Sted: Foajeen, Østfold Internasjonale Teater (universelt tilgjengelig).

Begrenset antall deltakere! Følg lenken for å melde deg på del 1:
>> https://nettskjema.no/a/387108

12.00-13.00: Del 2

Denne delen av workshopen handler om lyttevaner, improvisasjon og skapende arbeid. Arrangementet åpner for ytterligere 20 flere deltakere i tillegg til de som har deltatt i del 1. 

NB: Denne delen av workshopen foregår ute i skogen, så kle deg deretter. Vi kan dessverre ikke love universell utforming.

Registrer deg her for å delta på del 2 (kun personer som ikke allerede har registrert seg for del 1):
>> https://nettskjema.no/a/387510

MEDVIRKENDE

Espen Sommer Eide 

Espen Sommer Eide er komponist og kunstner med base i Oslo. Hans kunstneriske praksis involverer tidsbaserte medier med musikk og lyd som sentrale elementer, preget av en eksperimentell tilnærming til instrumenter, arkiver, steder og språk. I tillegg til å jobbe med installasjon og performance har han en mangeårig karriere innen eksperimentell elektronisk musikk, som vokste ut av technoscenen i Tromsø på 90-tallet, med hovedprosjektene Alog og Phonophani, og en rekke utgivelser på plateselskapene Rune Grammofon, Hubro og Sofa.  Sommer Eide har vært involvert i mange samarbeidsprosjekter i scenekunstfeltet, også som medlem av teater og kunstkollektivet Verdensteatret, med omfattende internasjonal turnévirksomhet og utstillinger. Verkene hans har blitt utstilt og fremført på Bergen Kunsthall, Bergen Assembly, Manifesta, Marres, Henie Onstad kunstsenter, Stedelijk Museum, De Halle Haarlem, Dark Ecology, Sonic Acts, Mutek festival, GRM/Presences Électronique, Performa Festival, Museo Reina Sofia m.fl.

Maja Osojnik 

Maja er født i Slovenia og bor og arbeider i Wien i Østerrike, der hun virker som som sanger, komponist, improviserende elektroakustisk musiker, lydkunstner og produsent – hovedsakelig ved hjelp av stemme, paetzold-bassopptakere, feltopptak, DJ-CD-er, kassetter og annet lo-fi-elektronisk utstyr, leker, søppel og gjenstander hun har funnet.

Hun har gjort seg bemerket innen ulike musikalske felt, som tidligmusikk, samtidsmusikk, eksperimentell musikk, elektronisk musikk, jazz, fri improvisasjon, lydkunst og tyngre musikk. Hun beveger seg i limbo mellom analog og digital kunst, virtuelle og virkelige rom, og prøver å utvide, dekonstruere og omtolke de nevnte instrumentenes klanglige spektre og tildele dem nye roller – en prosess som minner om å bygge anagrammer. I musikken sin kombinerer hun kjærlighet til enkle sanger, eksperimentell elektroakustisk, abstrakt musikk, tidlig og moderne klassisk musikk samt elementer og former for støy og rock. Hun komponerer musikk for dans, teater, film, hørespill, lydinstallasjoner og ulike ensembler og orkestre, og skriver tekster som hun fremfører med bandene sine.

Eugenijus Sabaliauskas & Paulius Kilbauskas 

Eugenijus Sabaliauskas er en kreativ designer og lyskunstner med base i Vilnius i Litauen. Han har skapt nyskapende lysdesign for mange teaterforestillinger og samarbeider med kunstnere innen teater, mote, dans og andre kunstfelt. Paulius Kilbauskas er produsent, komponist og instrumentalist, også han bosatt i Vilnius i Litauen. Han var tidligere medlem av et band som en gang ble kalt et av de mest innflytelsesrike og fremtidsrettede bandene i Litauen på 1990-tallet.

Eugenijus og Paulius har samarbeidet i over ti år og kombinert sin ekspertise innen lysdesign og musikkomposisjon for å skape unike og oppslukende opplevelser. Samarbeidet deres viser de ubegrensede mulighetene som oppstår når kreative krefter forenes. Lyd- og lysinstallasjonene de har skapt, har høstet oppmerksomhet og ros i Litauen, og de har fengslet publikum med sin ukonvensjonelle tilnærming. Et av de mest bemerkelsesverdige samarbeidene var «The Industrial Symphony», en endagsforestilling på Peikko Lietuva-fabrikken i Kaunas. Denne audiovisuelle symfonien i fire satser var et bevis på deres kreativitet og evne til å forvandle vanlige rom til ekstraordinære verdener. De besøkende ble tatt med inn i en verden der mennesker, stål, lyd og lys smeltet sammen til en uforglemmelig opplevelse. 

Om Akademi for scenekunst:

Akademi for scenekunst (Norwegian Theatre Academy) er en del av Høgskolen i Østfold. Skolen tilbyr tilbyr bachelorstudium i skuespill, bachelorstudium i scenografi, masterstudium i performance og masterstudium i scenografi. Det rekrutteres internasjonalt og all undervisning foregår på engelsk.
Les mer på Akademi for scenekunst sine engelskspråklige sider

Innhold

    Relaterte artikler

    Relaterte artikler