Spilletider og Billetter
Dette livet eller det neste
Dette livet eller det neste
Dette livet eller det neste
Brennaktuell teaterforestilling om veien fra frustrert østfoldungdom til syriafarer.
Da krigen i Syria brøt ut, reiste nesten 100 unge nordmenn til konfliktområdene for å støtte opprørerne. En av dem var Tariq fra Østfold. Dette er hans historie.
«Vi glemte at vi hadde drømmer. Vi glemte oss selv, hvem vi var. Glemte alt. Bare sånn klarte vi å holde den kursen vi hadde peila oss ut. Det kunne ikke være feil, det vi var på vei til. Det var det vi sa til oss selv.»
Forfatter Demian Vitanza holdt skrivekurs i et høysikkerhetsfengsel da han møtte Tariq − en ung, hjemvendt Syriafarer som ville dele sin fortelling. Romanen «Dette livet eller det neste» er basert på mange og lange samtaler mellom de to.
Nå er teksten bearbeidet for scenen. Regi er ved Miriam Prestøy Lie, som tidligere har stått for bl.a. Heddanominerte «Engelen frå Kobane», om en annen side av Syriakonflikten. Tariq spilles av Ravdeep Singh Bajwa, kjent bl.a. fra NRK-seriene «Jordbrukerne » og «Norsk-ish».
Hva får et ungt menneske til frivillig å oppsøke en av de blodigste borgerkrigene i vår tid? Dette livet eller det neste er en forestilling om søken etter mening og fellesskap, og om å gå seg vill på veien.
Praktisk informasjon:
Forestillingen passer for voksne og ungdom fra 15 år, og spilles også for elever i videregående skole i samarbeid med Viken DKS.
NB! Det brukes strobelys og scenerøyk i forestillingen.
20% av billettinntektene til Røde Kors
20% av billettinntektene fra denne forestillingen går til Røde Kors sitt arbeid i Ukraina, og for flyktningene fra krigen der. Les mer på rodekors.no
Dette sier pressen
Ett års tålmodig venting var vel verdt det. Bajwas skuespillerpresentasjon er så fokusert at jeg tidvis lurer på om historien han forteller er om ham selv.
Rania Broud, Scenekunst.no
Alene på scenen spiller Bajwa ut dønn levende scener med imaginære kamerater og skifter kjapt mellom ulike karakterer, dialekter og språk. Enkelte scener er rett og slett utrolig snedig løst
I de mer actionfylte scenene i Aleppo, mens bomberegnet faller og kulene hviner gjennom lufta, sitter timingen så stramt mellom lyd- og lyseffektene og handlingen som utspiller seg at det er til å ta og føle på.
Forestillingen lykkes i å få frem det som er både fascinerende og skremmende: At fravær av tilhørighet skaper avmakt, som igjen avler hat. At mangel på tilhørighet er som gift for mennesker, og kan få forferdelige konsekvenser
Mariken Lauvstad, Morgenbladet
Monologen «Dette livet eller det neste» gir oss en unik mulighet til å forstå hva som får en ung norsk-pakistaner som ikke engang kommer fra en spesielt religiøs familie til å dra til Syria for kjempe mot Assad.
Miriam Prestøy Lie og Idun Vik har bygget opp en solid dramatisk tekst som holder spenningen på scenen. Ravdeep Singh Bajwa har stor formidlingskraft når han gir østfoldklang og gate-kroppsspråk til kildepersonens fargerike og velformulerte vendinger.
…det er lagt opp til at forestillingene skal være utgangspunktet for debatt i skolene. Men det blir også mulig å se den utenfor skolene. Det anbefaler jeg alle som vil ta tak i disse spørsmålene å gjøre.
Cristina Gómez Baggethun, Norsk Shakespearetidsskrift
Ingen kan beskylde «Dette livet eller det neste» for å være krigsforherligende. Yasin Gyltepes lysdesign starter for eksempel med spillestetikk, og slutter i et mørke med eksplosjoner, flammer og lommelykter. Det er gjennomgående godt samspill mellom regi, lyd- og lysdesign,
…svært spennende, men mangler kritisk distanse.
Per Christian Selmer-Andersen, Aftenposten
I «Dette livet eller det neste» inviteres publikum til å forsøke å forstå ekstreme valg. […] Teateret er nettopp et sted hvor vi kan å forsøke å forstå og samtidig være kritisk til narrativet som presenteres. Slike rom trenger vi.
Det er interessant å reflektere over hvordan «Dette livet eller det neste» navigerer forholdet mellom forståelse og fordømmelse. Det oppleves særlig aktuelt nå, hvor en ny runde med fremmedkrigere gjør seg klare for å kjempe i Ukraina.
Tomine Sandal, Klassekampen
Pressebilder

Medvirkende
Regi: Miriam Prestøy Lie
Skuespiller: Ravdeep Singh Bajwa
Originaltekst: Demian Vitanza
Dramatisering: Miriam Prestøy Lie og Idun Vik
Dramaturg: Elin A. Grinaker
Scenografi: Helle Bendixen
Scenografiassistent: Kjersti Alm Eriksen
Kostymeassistent: Ellen Dæhli Ystehede
Lysdesign: Yasin Gyltepe
Lyddesign: Sven Erga
Lydtekniker: Knut Håvard Lilleheier
Tekniker: Knut Ole Ringstad
Inspisient: Andrine Pedersen Sandvær
Fysioterapeut: Hanne Ørmen
HMS-rådgiver/bedriftssykepleier: Linda Rusten Strømberg
Produksjonsledere: Karoline Solbakken, Anette Havna Tømmerholen (2021) og Anneli Sollie (2020)
Promofoto: Harald Fossen
Forestillingsfoto: Magnus Skrede
En stor takk til Fred Åge Johansen og gjengen på VG2 i Teknikk og industriell produksjon ved Borg videregående skole 2020/2021 for kutting og prepping av bil brukt i scenografien!






Førsnakk: Utenforskap og ekstremisme
Digital førsnakk om sentrale tema og bakgrunn for forestillingen ble avholdt på Litteraturhuset i Fredrikstad 28.2.2021 og er tilgjengelig digitalt. Moderator er Journalist Erik Aasheim. Panel: Regissør Miriam Prestøy Lie, forfatter Demian Vitanza, Tariq Alsagoff fra Dialogforum Østfold og Anne Kristine Nitter fra Fredrikstad kommunes arbeidsgruppe mot radikalisering.
>> Se førsnakken «Utenforskap og ekstremisme» her
Ettersnakk: Å iscenesette virkeligheten
Hva innebærer det for et teater å iscenesette historiene til nålevende mennesker på en scene – og hva innebærer det for publikum? Scenekunst.no i samarbeid med Østfold Internasjonale Teater, Åarjelhsaemien Teatere og Teater Innlandet inviterte til fagseminar under Heddadagene 14. juni 2022.
>> Hør samtalen «Teateret og virkeligheten» her
Forebygge radikalisering
Er du bekymret for at en person du kjenner står i fare for å bli radikalisert?
Nasjonal veileder for forebygging av radikalisering og voldelig ekstremisme gir råd om hva du kan gjøre.