fbpx

Q&A med Kate Pendry

Fredrikstad er en drømmeby for teaterpraksis, sier dramatiker og skuespiller Kate Pendry.

Lørdag 15. april gjestet hun Østfold Internasjonale Teater og KunstFest Vol. 3 med sin kritikerroste monologforestilling My Dinner with Putin. Hun kjenner allerede godt til både Fredrikstad og teatret, som du vil kunne lese mer om i dette korte intervjuet.

Bilde over: fra My Dinner With Putin. Foto: Tormod Lindgren

Om samarbeidet med ØIT

– Dette er ikke første gang du jobber med Østfold Internasjonale Teater?
– Jeg har jobbet med Thomas (Østgaard, teatersjef, red.anm,) mange ganger de siste ti årene. Vi har samarbeidet om ganske eksperimentelle verk, f.eks. Dunkel-festivalen, en produksjon som hadde stor innvirkning på min kunstneriske praksis. (Å opptre i fullstendig mørke får deg til å revurdere alt du trodde du visste om teater!) Thomas har også regissert to manuskripter jeg har skrevet – Myke Øyne og Dropout. Begge berørte svært vanskelige emner (flyktningekrisen og frafallet i videregående skoler) – og med Thomas sin kreative visjon ble produksjonene svært kjente og mye fremført.

For meg er Thomas en som bruker teknologi og rom på helt uvanlige, kreative måter. Jeg har alltid blitt inspirert av å jobbe med ham.

Om residens for scenekunstnere

– Stemmer det at My Dinner with Putin startet som en Scratch-residens ved ØIT?
– Ja. Jeg satt på denne utrolige, selvopplevde historien, og jeg tenkte at den kunne formidles i teaterform. Jeg visste ikke hvor jeg skulle begynne, men jeg trengte å eksperimentere i et veldig pålitelig miljø. Så jeg søkte om et kort opphold på ØIT fordi jeg visste at de ville forstå hva jeg prøvde på, og var så heldig å få opphold i fjor. Jeg var i en klønete fase med å prøve å finne ut hvordan historien skulle fortelles, og Thomas ga meg noen kunstneriske tilbakemeldinger som var til stor hjelp. Bjørn Gunnar Otten (teknisk sjef ved ØIT) satte opp kamera og lydutstyr i salen, så jeg hadde en flott plass å leke meg på. (Bjørn var min tekniske turnéleder tidlig på 2000-tallet, som er enda en grunn til at ØIT føles som «hjemme» for meg).

Hvorfor var residensen viktig?
– Det er ikke ofte vi i «det frie feltet» får sjansen til å prøve ut ting i lavt tempo. Tidspresset kan føre til forhastede produksjoner og at man ikke føler seg trygg i jobben man gjør. Det har i hvert fall vært min erfaring. Jeg visste at My Dinner With Putin ville bli et viktig verk i min egen portefølje – jeg visste ikke hvorfor, men jeg visste at jeg måtte gi den prosjektet best mulig forutsetninger for å utvikle seg. Så det var veldig naturlig for meg å henvende meg til ØIT – et hus og mennesker jeg virkelig stoler på, som vet hva slags arbeid jeg gjør og som vil hjelpe meg med å ta det videre.

Om Fredrikstad og scenekunstnere

Og hvilken betydning har Fredrikstad for deg, om noen?
Akademi for scenekunst (ved Høgskolen i Østfold, red. anm) er etter min mening landets fremste utdanningsinstitusjon for scenekunstnere. Det er selvfølgelig en smakssak, men mange av artistene jeg beundrer og samarbeider mest med er utdannet der: Lisa Lie, Rebecca/Huy og selvfølgelig Mads Sjøgård Pettersen – som er regissør for My Dinner With Putin. Skolen oppmuntrer studentene til å finne sin egen kunstneriske stemme, men trener dem også i det viktige grunnlaget for håndverket (stemme, bevissthet, tekst). Jeg elsker stedet, så for min del er Fredrikstad – med NTA og ØIT – en drømmeby for teaterpraksis.

Les også:

>> KunstFest Vol. 3

>> Residensopphold ved Østfold Internasjonale Teater

Innhold

    Relaterte artikler

    Relaterte artikler