fbpx

Statsbudsjettet 2025: Nok en gang blir Østfold oversett

Det var knyttet stor spenning til om regjeringen i Statsbudsjettet for 2025 ville anerkjenne Østfold Internasjonale Teater (ØIT) som fylkets regionteater, ved å overføre driftstilskuddet fra post 75 Tilskudd til litteraturhus, kunstscener og kompanier m.m. til post 70 Musikk- og scenekunstinstitusjoner. Nok en gang ser vi med forbauselse at anmodningen ikke blir lyttet til.

I motsetning til de fleste andre forhold i forbindelse med statsbudsjettet handler ikke dette om økonomi, men om en anerkjennelse av kultursatsninger i Østfold over mange år.  Vi kan ikke fortsette å bli behandlet annerledes uten at det foreligger noe god begrunnelse. Det er heldigvis fortsatt tid før budsjettet vedtas, og ØIT mobiliserer nå politisk for at en viktig og innlysende formalitet blir en realitet.

I likhet med andre kulturinstitusjoner som mottar støtte over statsbudsjettet, søker ØIT hvert år om tilskudd basert på prioriterte tiltak og planer. Driftsstilskuddet for 2024 er videreført for 2025 med en prisjustering på 3,7%, det vil si en økning på kr 370.000 for å kompensere for pris- og lønnsvekst, fra kr 9.960.000 til kr 10.330.000. I tillegg opprettholdes ytterligere kr 850.000 til teatrets mangfoldsatsning.

Scenekunstinstitusjon eller er vi et kulturtiltak?

I Regjeringens budsjettforslag for 2025 er tildelingen til ØIT fortsatt å finne under kapittel 320, post 75 Tilskudd til litteraturhus, kunstscener og kompanier m.m.

– Førsteprioritet i ØITs søknad for 2025 var å flyttes inn på det teatrets styre og ledelse mener er riktig post i kulturbudsjettet. Ut fra teaterets formål og mandat hører ØIT hjemme i post 70 Musikk- og scenekunstinstitusjoner. Det er et viktig grep som kan gjøres uten økte kostnader for staten, poengterer teatersjef Thomas Østgaard.

I statsbudsjettet forutsettes det at den statlige bevilgningen til institusjonene på post 70 følges opp med 30% regional finansiering. Ettersom regionen står for hele 60% av ØITs finansiering, ser Østgaard ingen grunn til at ikke også ØIT skal finansieres over post 70.

– Det kan fremstå som en formalitet, men å flytte teateret til post 70 ville kostnadsfritt sikret at ØIT blir behandlet likt med andre, tilsvarende institusjoner. Mens tilskuddsmottakerne på post 70 omtales som institusjoner, omtales mottakerne på post 75 som «tiltak». Å tydeliggjøre at ØIT er en institusjon er særlig viktig i en tid med trangere økonomi og der det politiske og administrative ansvaret for ulike deler av kulturfeltet er i endring, sier teatersjefen.  

Overføring mellom postene er mulig

Statsbudsjettet er imidlertid også positiv lesning. Det er fra statlig hold påbegynt en opprydning blant tilskuddsmottakerne i post 75. Flere er flyttet ut av posten, og det er særlig interessant at Teater Manu er overført fra post 75 til post 70.

Overføringen av Teater Manu viser for det første at en overføring er mulig, og for det andre at det er en prinsipiell forskjell mellom postene, i og med at Kulturdepartementet begrunner overføringen med at tegnspråk etter den nye språkloven har status som nasjonalt tegnspråk. Det er imidlertid påfallende at Østfold også denne gangen blir nedprioritert.

– Også ØIT en del av den nasjonale infrastrukturen for scenekunst, og vi hadde ventet at statsbudsjettet for 2025 ville definere ØIT som en institusjon, ikke minst i lys av det økonomiske og organisatoriske løftet som har vært gjort av fylke og kommune de siste årene. I stedet er Østfold fortsatt ett av to norske fylker uten et regionteater på post 70, avslutter Østgaard, som nå mobiliserer politisk.

Innhold

    Relaterte artikler

    Relaterte artikler